אדגר (מולי) טל

כרונולוגיה בעיצובים לא חתומים

מסע נוסטלגי בעקבות עבודותיו

מוותיקי המעצבים הגרפיים בישראל (1948-1993). עבד למעלה מ-40 שנה בעיצוב לוגואים, כרזות, מודעות פרסומת, שקופיות לבתי הקולנוע, אריזות, עטיפות תקליטים, שערי ספרים ועוד

1922

התחלות בסתר

אדגר (מולי) טל, מוותיקי המעצבים הגרפיים בישראל, נולד ב 1922 ברומניה. את הכתבה הזאת מוציאה אגודת המעצבים הגרפיים במלואת 100 שנים להולדתו. טל עבד במשך יותר מ-40 שנה בין 1948 ל 1993 בעיצוב לוגואים, כרזות, מודעות פרסומת, שקופיות לבתי הקולנוע, אריזות, עטיפות תקליטים, שערי ספרים, עלונים ועוד. משרדי פרסום רבים לא הסכימו שהמעצב יחתום את שמו על העיצוב בגלל שפחדו שהלקוחות יבואו ישירות למעצב, כך העיד טל מבלי לייחס לדבר חשיבות. הוא עבד כל השנים מבלי לבקש על כך קרדיט, כיוון שהיה אדם צנוע ונחבא אל הכלים. לעיתים קיבל קרדיט אך לא התנה בזאת את עבודתו.

טל החל את דרכו בלימודי אדריכלות ברומניה, כשהמצב ברומניה החל להידרדר הפסיק את לימודיו ונאלץ ״להתפשר״ על עבודה כגרפיקאי, הוא עבד בסתר במשרד פרסום בשם ״פוקט״ שבעליו התנגד לממשל הנאצי. ב-1947 עזב את רומניה ועלה לארץ ישראל, בהגיעו ארצה נשאל למקצועו טל ענה, ״גרפיקה״ הפקיד לא הכיר את המקצוע ורשם ״גרפיקון״. מיד עם הגיעו ארצה גויס לצבא.

1948

גרפיקון בגבעתי

במלחמת השחרור הוצב בחטיבת גבעתי. שם פגש טל גרפיקאי נוסף מרומניה בשם וולף ויחד הם אצרו את התערוכה הראשונה בארץ ישראל שעסקה בצילומים של החטיבה, על פי המסופר בכתבת הפרישה שלו ב"קול חיפה" 22.1.93

לאחר הצבא, וולף, הזמין אותו להצטרף אליו למחלקת הגרפיקה בחברת ״בלו־בנד״ . הם עיצבו רבים מעיצוביה של החברה, אושיית תרבות ישראלית אמיתית של אותה תקופה. לא הצלחנו למצוא את הפרסומת עם קלחי התירס שסופר עליה בכתבת הפרישה, אך הצלחנו לאתר באתר ׳נוסטליה ישראלית׳ מספר כרזות שמבטאות את רוח התקופה, בתקווה שאולי אחת מהעבודות הלא חתומות האלו הן של טל או וולף.

הכרזות נלקחו מהאתר ״נוסטלגיה אונליין, העוסק בתיעוד ואיסוף פריטי מידע, תרבות ופרסום ומוציא מגזין חינמי: http://www.nostal.co.il/Site.asp?table=Terms&option=single&serial=314&subject=%EE%E6%E5%EF&portal=%EE%E6%E5%EF%20%E5%EE%F9%F7%E4 **התמונה משמאל בתחתיתה (גולד בנד) עשויה להיות בכתב ידו הגראפי

1952

כרטיסיות ששינו את פני הארץ

בשנת 1952, הוזמן על ידי מפקדו לשעבר אלי שחר להקים יחד את ״פרסום אלי״, מקום שבו הם עבדו
יחד כעשור.טל ואלי הציעו סקיצות לסמל חיל הים (אך לא ידוע אם באמת השתמשו בסמל או בווריאציה שלו). מאוחר יותר (בשנות ה 70ֿ), נמסר מעדות של הלוחם צביקה גרבר, שהגיע למשרדו של טל לעיצוב הלוגו של גדוד 71. טל עיצב את הסמל של גדוד רשף, (שבו שירת בהמשך גם גלעד שליט אשר בשובו מהשבי ענד גם סמל זה על חולצתו).

בהמשך מספר טל, שהם עיצבו את חורי הניקוב של כרטיסיות האוטובוס של ׳אגד׳. אגד היו הראשונים  שהביאו את השיטה הזו מאירופה. לפני זה היו פשוט קורעים את הכרטיסים. הם עיצבו לאגד כל מיני צורות גאומטריות שאחר כך הוכנו כצורות במנקב הכרטיסים של הנהג. אספנו עבור הכתבה מקבץ ססגוני של *כרטיסיות נוסטלגיות מתוך ״פורום פרוג״ – הבית של היוצרים.

https://www.prog.co.il/threads/%D7%A0%D7%95%D7%A1%D7%98%D7%9C%D7%92%D7%99%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%A4%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9D.510968/page-2

1954

המהפכה האמיתית

ב1954 קרתה לטענתו של אדגר טל המהפכה האמיתית: מהפכת אריזות הפלסטיק. מתוך הסיפור שבכתבה, זה היה מדהים בעיניו, הלקוח הציג בפני טל עמידותה של אריזת מיץ שקיבל מגרמניה על ידי זריקתה לכל עבר מבלי שהתכולה נפגעת או מתפוצצת. טל היה המום ונרגש. עד אז האריזות היו מנייר או קרטון וזו הייתה תחילתו של עידן הפלסטיק.
מהפכת אריזות הפלסטיק, לחיוב או לשלילה, היתה חלק בלתי נפרד מהתרבות העולמית, והיוו נתח גדול מהעבודה הגרפית של מיתוג מוצרים אז ועד היום. אריזת הפלסטיק עבור ״גל – האריזה על כל מוצר״ עוצבה על ידי טל, ככל הנראה בשנות ה 50-60. והיא מהווה פרסומת למקום שמעצב אריזות פלסטיק.

בין הלקוחות הקבועים של ״פרסום אלי״ היו חברת שטראוס, לה עיצב טל את הלוגו המוכר והידוע בכתב ידו. הוא מספר שהכיר את גברת שטראוס, אימו של מיקי, כשמיקי עדיין היה נערֿ

1960

אקסודוס במלון ציון חיפה

על פי כתבת הפרישה, ב- 1960 משרד "פרסום אלי", בו טל היה שותף עשור שנים, לקח חלק בעיצוב הפולדרים של מלון ציון חיפה, עת התארחו בו כוכבי הסרט ׳אקסודוס׳ במהלך צילומי הסרט בא"י. .הסרט בכיכובו של פול ניומן הוא עיבוד קולנועי לרומן מאת ל. יוריק העוסק בפרשת ההעפלה והתקומה הציונית. הסרט היווה זרז ליצירה קולנועית ישראלית מקומית באותה תקופה.

1962

סטודיו ברחוב הרצל

ב 1962 פתח טל משרד עצמאי ״סטודיו טל״ שהיה ממוקם ברחוב הרצל בחיפה.
טל מספר שהוא יעץ לאדון זוגלובק עוד כשחברת זוגלובק הייתה בתחילת דרכה להגדיל את השם על האריזה, ויכול להיות שהייתה לו השפעה מסוימת על התצורה של הסמל של זוגלובק בתחילת דרכו.

טל עיצב עבור חברת התקליטים ״התקליט חיפה״ אשר הפיקה ועיצבה את התקליטים של ״מועדון התיאטרון״, גילה אדרי, ״חבורת בית רוטשילד״ בהדרכת אפי נצר ועוד רבים.

כרזות של טל

לפי טל, הכרזה המצליחה ביותר שלו היתה זו שיצר עבור המועצה למניעת תאונות דרכים, בה יצר טל גולגולת מלאה בדם מקטעי עיתונות שדיווחו על תאונות דרכים. בחיפושנו ברשת איתרנו את הפריט הזה באתר של מכללת שנקר. זה אומנם כנראה לא הכרזה המפורסמת, אך שזהו בודאות עיצוב מקורי מאת טל עבור המועצה. הוספנו גם כרזת ילדים מאת המועצה למניעת תאונות דרכים בה מופיע בנו, מרון טל ,אשר בזכותו ובזכות עבודת העומק שלו להנצחת עבודתו של אביו, יכולנו לאסוף את המידע לכתבה הנוכחית.

כסטודיו עצמאי טל עיצב לחברות רבות ביניהן מקררי פרידמן, פרסומות לשקופיות קולנוע באמצעות פרסום שפי, פרסומות לחברת אטלס עם משחקים נושאי פרסים על פקקים, משקה טעמי ועוד.

1993

סופו של עידן

עם פרישתו בשנת 1993 הוא מספר על הסיפוק האדיר שקיבל ממקצוע העיצוב וגם על כך שאינו מרגיש מאוים על ידי התפתחות העיצוב הגרפי הממוחשב במקינטוש. לפני שפרש, הוא המשיך לעצב שנים רבות עבור לקוחות שעדין צרכו את העיצוב הגרפי הידני ללא הפרעה. לאחר מותו ב 1995 , הונצח בשני פונטים על שמו – פונט אדגר טל ופונט מולי טל על ידי משפחתו בשיתוף חברת "מסטרפונט."

לטל היה יד בעיצוב לוחות המודעות העירוניים בחיפה, שהיו חלק מפני העיר במשך מספר עשורים. אלו הם לוחות מודעות הבנויים משלושה לוחות המחוברים זה לזה בזווית של 120 מעלות. הלוחות האלו היו ייחודיים לחיפה. הוא עיצב גם פוסטרים לתערוכות ביניהם פוסטר לתערוכת בולים דו לאומית ישראל‏־פולין , בעקבות זכייתו במכרז של רשות הדואר, המופיעה מאחורי גבו בתמונת השער, פרסומות לחברת אגד, תלמה, הטכניון ועוד…

ודה שהצטרפתם למסע נוסטלגי בעקבות עבודות לא חתומות של המעצב אדגר (מולי) טל.

 האגודה מעניקה לו תעודת הוקרה וכבוד במלואת 100 שנה להולדתו ב-11.2.2022

 

מסע של ההוקרה למעצבים ותיקים אשר תוסיף ותחיה את התרבות הישראלית, דרך פריזמת המוצרים והאריזות, תקופות חיים ויצירות אומנות שלהם מידיי חודש כאן באתר האגודה.


מסע של ההוקרה למעצבים ותיקים אשר תוסיף ותחיה את התרבות הישראלית, דרך פריזמת המוצרים והאריזות, תקופות חיים ויצירות אומנות שלהם מידיי חודש כאן באתר האגודה.

אתם פשוט
לא אחראים!

אם אין לכם ביטוח אחריות מקצועית

במסגרת מועדון ההטבות הייחודי הגענו לשיתוף פעולה עם "אפיקי הון" סוכנות לביטוח על בניית פוליסה לביטוח אחריות מקצועית ייחודית לחברי אגודת המעצבים.