חוה מרדכוביץ

חוה מרדכוביץ

הלב הנושם של האדריכלות הישראלית

מסע נוסטלגי בעקבות עבודותיה

נולדה ב 1935 בשם אמה וייס בעיירת שופורנה שבסלובקיה. בזמן המלחמה הוברחה להונגריה והוחזרה לסלובקיה עם הניצחון ב 1944. ב 1945, בגיל 10 הלכה לראשונה לבית הספר ומאז השתוקקה תמיד להיות תלמידה מתמדת של החיים.

1949

חוה מגיעה לנהריה


ב 1949 עלתה לארץ ולאחר תקופה קצרה בקיבוץ שדה אליהו התיישבה עם משפחתה בנהריה, שם היא סיימה את מחזור א׳ של תיכון נהריה. היא התגייסה לצבא ושירתה כנהגת, אחת הראשונות לתקופתה.

1955

לימודים בכל העולם

בשנים 1957- 1955 למדה בטכניון לימודי ערב וגרפיקה שימושית בבצלאל החדש לאמנות ולאומנות בירושלים. בשנים 1958–1961 למדה בלונדון, בבית הספר המרכזי ללימודי אמנות ואומנות (אנ'), לימודי תעודה בהוצאה לאור ועיצוב ספרים, ולאחר מכן למדה גרפיקה ודפוס באקדמיה לאמנויות יפות בווינה.

1960

חוה בווינה

ב 1960 היא נישאה לחבר ילדות שלה דניאל מורדכוביץ, שבאותה תקופה למד וטרינריה בווינה. ב 1961 עבדה בציריך במשרדו של האומן המעצב מקס ביל, בוגר באוהאוס שעד היום שעוני היד שלו  2020 Max Bill Chronometer נחשבים לאיכותיים ומדוייקים בתחומם.

1954

הבאוהאוס בירושלים

לאחר תקופה בהולנד, בשנת 1965 שבו בני הזוג לארץ והתיישבו בירושלים. שם היה לחוה משרד לגרפיקה, ונולדו 3 הילדים: תמר (65), ערן (67) רחלי (74ֿ). ב-1969 הצטרפה חוה לצוותו של אדריכל בוגר הבאוהאוס אריה שרון בעבודתו על תוכנית האב לעיר העתיקה בירושלים, לאחר שנודע לו שהיא עבדה עם מקס ביל. חוה הייתה גם אחראית על הצוות שעבד בסופו של דבר על ההוצאה לאור של הפרוייקט. בין היתר, היא עבדה יחד עם האדריכל משה ספדיה על התכנון של ישיבת יוסף פורת, ו״ירושלים העיר העתיקה – שווקים ורחובות מסחר״. העבודות ראו אור בספר Planning Jerusalem, אשר זה בפרס מוזיאון ישראל 1973.

1970 Old City of Jerusalem and its Enviros, Outline Townplanning Scheme (תמונת קאבר) תמונת תכנון צבעונית המפרטת את אפי המבנה. ירושלים העיר העתיקה – שווקים ורחובות מסחר / צוות תכנון העיר העתיקה וסביבתה: אריה שרון, דוד אנטול ברוצקוס, אלדר שרון ישיבץ יוסף פורת (משה ספדיה) 1972 Planning Jerusalem: the old city and its environs / Planning team of the outline Townplanning Scheme: Arieh Sharon, David Anatol Brutzkus, Eldar Sharon

1970

רוח סערה לבושה בבגד צבעוני

בשנת 1970 הייתה משפחת מרדכוביץ, מהמשפחות הראשונות שהתיישבו מחדש ברובע היהודי בירושלים, בכיכר בתי מחסה, לאחר ארועי שחרור העיר העתיקה. חוה הייתה פעילה בוועד התושבים של הרובע המשתקם ועבדה כמעצבת עצמאית, בעלת סטודיו לגרפיקה שהתמחה באדריכלות והיסטוריה של ארץ ישראל, אמנות ושילוט. באותה תקופה גם האדריכל משה ספדיה, שראה בחוה בת בית, עבר להתגורר ברובע היהודי. היא עיצבה עבורו חוברות בתחום האדריכלות מעל עשור. הוא תיאר את חוה כבעלת נוכחות שלא ניתן להתעלם ממנה שהייתה מגיעה לפגישות כרוח סערה לבושה בבגד צבעוני. חוה הייתה חלוצה בישראל בתחום העיצוב, אומר ספדיה, ניתן היה להבחין במסירות שלה למלאכתה בכל: חוברות אדריכלות, ברגשות העמוקים שהיא חקרה והעבירה הלאה בעבודתה על אנדרטת הקרון ועם רשות העתיקות. היא ידעה להעביר ביצירתה את הערכים שמאחורי הארכיטקטורה של המקום, מעיד ספדיה בראיון לארכיון הטכניון לארכיטקטורה.

1977

סודות באותיות

ב-1977 עברה משפחת מרדכוביץ לחיפה, שם המשיכה חוה להתרחב בעסק שלה. שנים 1977–1995, חוה לימדה טיפוגרפיה במחלקה לעיצוב גרפי, מכללת נרי בלומפילד – ויצו חיפה. היא הייתה ממייסדי המחלקה שצטרפה לסגל המרצים בסוף שנות השבעים, מעט לאחר הקמתה, ולימדה בה עד תחילת שנות האלפיים. חוה העמידה דורות רבים של מעצבים וטיפוגרפים . פרופ׳ טרי שרוייר נזכרת כתלמידתה של חוה שבשיעורי הטיפוגרפיה שהיא הרגישה כאילו היא לומדת סודות כמוסים ומופלאים שמתגלים מהאותיות. חוה העסיקה כמה מתלמידיה המוכשרים במשרדה בניהם טרי שרוייר, שהפכה לשותפתה לסטודיו במשך עשור שנים. טרי מספרת על הסטודיו ברח׳ רות בחיפה ששימש כסטודיו לעיצוב בבוקר וכמרפאה וטרינרית אחר הצהרים. בעודן מסיימות את יום העיצוב שלעולם אינו נגמר ב 16:00, מתחילות להופיע חיות ובעליהם באמצע המשרד כתמונה סוריאליסטית. היא גם מספרת על הגישה הייחודית של חוה בעיצוב השילוט עבור רשות הגנים, היא נסעה ממקום למקום ועיצבה את השילוט בהתאם לאופי והתרבות הייחודים שלו, היה שם כל כך הרבה תשומת לב בכל פרט. האחרון שעבד איתה היה המעצב החיפאי כפיר מלכא, שמתאר את הדקדקנות בה לימדה אותו חוה לעבוד על ספרו של הרמן שטרוק (אומן תחריט) 2011 . כפיר נזכר בעבודה של ירידה לפרטים הרבה מעבר למצופה ויצירת חוויה ויזואלית הוליסטית דרך חיבור עמוק לנושא העבודה.

1988 Armenische Kunst: Die faszinierende Sammlung des armenischen Patriarchats in Jerusalem / Narkiss Bezalel 1990 The Pictorial history of the Holocaust / Yitzhak Arad (ed.) 1998  לאונרדו דה וינצ'י מדען ומהנדס / צבי דורי ורבקה השמשוני 1999 חירייה במוזיאון : הצעות אמנים ואדריכלים לשיקום האתר / מרטין וייל 2003 שרי אנסקי, אוכל (צילומים אלכס ליבק) 2007 הרמן שטרוק, 1944-1876 : אמן ההדפס / חיים אהרון בן דוד

כל מה שחוה נגעה בו זהר באור מיוחד ומקורי של חיבור לב וקסם שבפשטות

בערב הוקרה שנערך לרגל העברת גוף העבודות העיצובי של חוה מרדכוביץ לארכיון המרכז לחקר המורשת הבנויה ע"ש אבי ושרה ארנסון בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, אמר ערן מרדכוביץ כי אמא לימדה אותו שלדף או פוסטר יש ריאות והוא צריך לנשום, אי אפשר לחנוק אותו באינפורמציה. ואולי בגלל ההאנשה הזאת של היצירה המודפסת, כל מה שחוה נגעה בו זהר באור מיוחד ומקורי של חיבור לב וקסם שבפשטות.

אתם פשוט
לא אחראים!

אם אין לכם ביטוח אחריות מקצועית

במסגרת מועדון ההטבות הייחודי הגענו לשיתוף פעולה עם "אפיקי הון" סוכנות לביטוח על בניית פוליסה לביטוח אחריות מקצועית ייחודית לחברי אגודת המעצבים.